vrijdag 6 juni 2008

== Wo 14 mei 2008 ==

Na de bijeenkomst (start up) gisteren bekruip me het gevoel of we nu echt in de gaten hebben dat vooral de ondersteuning van docenten en teams het succes zal bepalen van de functionaliteit van aan- en afwezigheid.
Niet de techniek, -lees ict - zal essentieel zijn / worden.

'''Innovaties gaan vooral over mensen , gebruikers'''.

Uiteraard moet "een tool" doen wat het zegt te doen maar mensen bepalen het gebruik en succes.

Meerdere jaren hebben we gezocht na eindelijk een werkend systeem wat real time (24 uur per dag) gebruikt kan worden. Uiteraard hadden mensen dan ook laptops, wireless omgeving en webapplicaties nodig (magister) om te kunnen werken.
Deze onderdelen noem ik verder ict -infrastructuur en vanuit die beschikbaarheid kunnen dan gegevens (aan- en afwezigheid) geregistreerd worden en kunnen we papier steeds meer vergeten. Nu deze infrastructuur werkt inmiddels (FOCUS) en nu is het dus tijd voor de volgende stap - lees voorzet.

'''Gebruikers'''

Ik weet het.... we lopen dit al jaren te verkondigen maar het is zover. Gebruik training, uitleg om je te scholen en onderlinge communicatie, om ermee te kunnen werken, dat wordt essentieel,

"Wil jij als gebruiker het toepassen, en ons ondersteunen en samenwerken....... oftewel wil je scoren vanuit onze voorzet!!!

We gaan op deze manier een onderdeel van jouw digitale gereedschapskist leveren.

'''Niemand kan ontbreken in dit team.'''

Bijvoorbeeld; een verkeerde persoon (student) in de verkeerde groep/ klas geeft je "online" een verkeerde groepssamenstelling. Dit is nu met behulp van de nieuwe functie/ service Aan- en afwezigheid snel te corrigeren en bij te stellen en kunnen we elkaar op deze wijze direct informeren.
Een docent kan ook direct zien of iemand ziek is, als betrokkenen (de administratie, receptie) dit ook snel verwerken (bv een ziektemelding s"morgens). Dan heb je daar direct voordeel van. De gegevens worden continue online bijgewerkt en zijn op deze wijze direct inzichtelijk. Dit geldt ook voor dagelijkse roosterwijzigingen etc.

'''Zo brengen we samen de planning op orde''' en geven direct weer,laten zien, in een agenda wat gewijzigd is.

Je zult begrijpen dat als we dit proces continue uitvoeren en ook (digitaal) archiveren we ook kunnen rapporteren aan onze collega docenten en zo de getelde aan- en afwezigheidsuren voor iedereen in te zien is. Dit is dan weer te gebruiken bij gesprekken (loopbaan), contact met begeleiders/ ouders etc.

Ik hoop dat je nieuwsgierig wordt.

Tot de volgende voorzet :-)

Geen opmerkingen: