maandag 23 juni 2008

"Erop en eraan"

Wat een kater, ik ben toch wel resultaatgericht, dus geen resultaat wekt "iets"op. Direct heb ik het gevoel me weer op iets anders te moeten richten, de voetballol is eraf.

Met moeite kijk ik nog naar de resterende wedstrijden. Gelukkig gaan de projecten door.

Vorige week hebben we ons gericht op met name de "mogelijke" afstemming van Magister en Educator. Twee systemen die zich bevinden op het gebied van deelnemers (studenten) en het onderwijs. Wat doe je waar en waarom.

Hiervoor is overleg noodzakelijk en gelukkig lukt dat.

Om redelijk te kunnen afstemmen moet je je echter eerst verdiepen in de mogelijkheden. Dit kost tijd en openheid.

Vaak versnellen we naar oplossingen en probleemgebieden. Maar dat is in dit stadium niet wenselijk.
"Waarom niet?", hoor ik mensen denken. Gewoon omdat er nog te veel vraagtekens zijn. Niet over de applicaties maar vooral over wat nu echt slim is in deze. Je moet gaan ontdekken.... en dat kost (kwali)tijd.

Daarvoor moet je met name de experts aan het woord laten. En dat zijn we aan het doen.

Laat iedereen, die wat zinnigs te vertellen heeft vooral aan elkaar laten uitleggen wat elk systeem goed kan en zoek dan de verschillen. In de afgelopen weken hebben wij met name de functionele kant van beider systemen met "elkaar" laten praten. Met name de dames zijn hier veel beter in dan mannen. Wie komt er van Venus en wie van Mars?.

In de tussentijd probeer ik zelf door middel van filmpjes / video te vertalen wat het een of ander betekent.

Vandaar de youtube "Informatie Architectuur". Ik weet dat bepaalde onderdelen/ beelden niet zo duidelijk te zien zijn maar dat vind ik alleen maar een voordeel.

Het moet je vooral"trikkeren" en nieuwsgierig maken. Er moet ook iets uit te leggen zijn.

Daarnaast probeer ik ook weer hier een metafoor te bedenken. "Wat denk je van de vakantietijd?" Je begrijpt het al, voetbal is voor mij uit en de vakantie is nu "in".

Zie Magister als de auto en Educator als de caravan. Twee systemen, die samen voor een prachtige vakantie kunnen zorgen. Maar dan heb ik het alleen over de mogelijkheden. Want een mooi vakantie vraagt om meer dan alleen een auto en caravan, toch.

Vul het zelf maar in.

Het beeld geeft wel weer dat Educator -alleen-, kan zorgen voor een prettige vakantie verblijf en dat alleen een auto niet genoeg is om op een camping te kunnen "vertoeven".
De ene zorgt voor het vervoer en in het andere kun je "leven", "een leven lang leren?"

Deelnemers worden ingeschreven aan de administratieve kant en het leertraject (campingleven) wordt vormgegeven in het Educator/ leerproces.

"Kon dat in Peoplesoft dan niet?".

Nee, vergelijk PS maar met een "grote" camper. Een prachtig vervoersmiddel, maar als ik op de camping sta en een ritje wil maken moet ik me hele huis meenemen.
En als de vakantie voorbij is rij ik het hele jaar in zo'n groot verhikel rond en dat is meestal niet zo handig.

Dus nu de titel "erop en eraan" in plaats van "erop of eronder.

Maar dat de volgende keer (meer).

Geen opmerkingen: