zaterdag 14 juni 2008

"Hoe maak ik een goede opstelling / planning?"

Wat een wedstrijd, dit is echt slecht voor je hart maar goed voor je gevoel.

Al sta je met 3-1 voor, dan nog denk je, dat dit niet kan.

"Heb ik dat alleen?"

In ieder geval weet ik weer voor de rest van mijn leven, waar ik was op dit moment.

"1974 zit al in de mist"

De fantastische goals ,van Marco zelf, "lossen op" in gejuich bij de fenomenale doelpunten van zijn "leerlingen".

Uitvoeren -zelf spelen - wordt omgezet in coaching en dat al op zo'n jonge leeftijd, dit wordt nog wat........
Terug naar de basis, het project A+A en de relatie met de EK.

Ook daar val ik van de ene verbazing in de andere.

Als ik dit schrijf twijfel ik echter in mijn woordkeuze. Je weet inmiddels al dat ik geen echte schrijver ben, zowel niet qua zin constructie als qua "Nederlands" (beelddenker,zie google), ik ben een prater. Ik twijfel echter niet in mijn ervaring.

Een klus tot een goed einde brengen, zonder teveel te letten op de problemen maakt een mens creatief. Dit woord verschilt maar in een letter van reactief, (plek dan), maar het is een wereld van verschil.

Kritiek op je "eigen mensen" werkt niet, je vraagt alleen om inzet, dat is de basis. Nu weet ik dat niet elke activiteit zichtbaar is, dat kan iemand alleen zelf ervaren. Een plek veranderen in de opstelling of tijdens de wedstrijd geeft soms nieuwe dimensies aan het "spel", maar werkt meestal niet genoeg.

Iets veranderen in je "taktiek - leesplanning" en inzet geeft wel veel veranderingen. Meer duidelijkheid voor de spelers ,de roosteraars, geeft inzicht. Iets veranderen in je rooster geeft meer informatie voor je docenten.

Alleen dan moet je wel iets "anders" wilen doen. Nu dit gevoel kreeg ik gisteren-middag in het overleg met planners en roosteraars.

Alleen moet dit dan nog gerealiseerd "willen" worden. Het tijdmoment is echter moeilijk (of juist niet) - je mag immers nu fouten maken-.

Ondersteuning is nu voorhanden, maar dan moet je het wel willen, dus even vragen.

Samen werken is de enige optie, en wees gerust niemand weet nog precies hoe het moet en kan, maar daar komen we wel uit (creativiteit)en doe niet te moeilijk, voetbal is een simpel spelletje.

Nu nog de spelregels afspreken en dan.......

Als je een resultaat wil halen, focus je dan niet op de finale (18 augustus, (voor de ingewijden), maar haal het beeld van de overwinningsroes voor ogen.

De huldiging op het bordes, de "busreis van 1988, etc.

Ga voorbij het moment, anders blokkeer je bij de datum en dus in het project.

Niet 29 juni is belangrijk (ek) maar de periode daarna,als je op vakantie in Italie nederlands praat. Want je hebt immers dan succes gehaald, het is gelukt.

Mijn beeld in november?

We werken vol met magister, gebruiken docenten wireless laptops en smartphones, worden studenten zichtbaar in de A+A, kunnen wij studenten goed ondersteunnen in hun aanwezigheid en "vinden wij het de normaalste zaak van de wereld" dat het gelukt is.

Natuurlijk had het anders gemoeten, was de communicatie te weinig duidelijk, was de aanpak niet op het goede moment etc. etc.

Resultaat telt en als dat ook nog met mooi voetbal gelukt is , is dat mooi meegnomen. Op resultaat echter vind je elkaar altijd (denk aan de kopbal van Kieft, uit het mislukte schot van Koeman).

Planners en roosteraars, jullie waren erbij, en ken je focus.

Willen jullie het beeld nog duidelijker (dankzij Willem);

Kijk even op:

http://www.drentecollege.nl/magister/

Geluid aanzetten!


"FoCuS" je dus op dit beeld.

Geen opmerkingen: