vrijdag 6 juni 2008

= "Maandagmorgen 08.30 uur, 1e les" =

"Uit een dag van de docent"

Bij de eerste les zitten mijn deelnemers al in de klas. Na een goedemorgen, sla ik mijn laptop open en vraag ondertussen "goed weekend gehad?"

Uiteraard een hoop reacties, 16 jaar en ouder en een druk "sociaal" leven geeft veel indrukken.

"En u dan meneer, lekker uitgerust", ik reageerde lachend -intussen ingelogd op de website van Schoolmaster in Leeuwarden.
De wireless verbinding werkt weer naar behoren en na het intikken van mijn naam en wachtwoord (3 seconden) zie ik mijn eigen agenda van deze week al voor me.

Maandag het eerste uur klas 4SPWA vak ned lokaal 12.

Mijn rooster dag - agenda leek op die van vorige week, he nee, twee aanvragen voor een extra gesprek staan klaar , ook zie ik dat Willem uit deze klas er een van is, moet ik straks even persoonlijk "afchecken".

Snel de groep overziende telde ik 23 studenten. Ik mis er een. "Dames en heren wie mis ik".

Reinalda reageerde vriendelijk met "Marion is er niet, volgens mij heeft ze een andere afspraak", meneer. Ik noteerde dus Marion als afwezig in het web-overzicht op mijn laptop. "Gaat dit met de "telefoon/ mobiel niet sneller",dacht ik, "straks even aan mijn nieuwe collega Martijn vragen", hij had liever een smartphone, vinden zijn kinderen "hipper".

De les begint en ik bespreek met de klas de opdrachten. Na 20 minuten kwam Marion binnen, "meneer.....," ik zei snel "Marion ga maar snel zitten, ik weet er al van" en veranderde het vinkje van afwezig naar te laat.

Na ongeveer 40 minuten toen de groep bezig was met een opdracht zette ik mijn "digitale handtekening". Ik sloot de les af in magister. Ik kreeg de vraag "24 deelnemers in de groep ? , 1 deelnemer te laat de rest 23 aanwezig"?. Ja dus , klikken en klaar (2 sec).

Zo dat is dan weer geregeld en kan de volgende docent zien wie bij mij de les gevolgd heeft.

Ondertussen kijk ik alvast naar mijn volgende uur waar ik een afspraak heb staan met een project-groepje. Die activiteiten had ik vorige week met hun afgesproken voor de komende 6 weken en in de agenda's van mijzelf en de groep gezet.
Mooi de deelnemers hoeven nu niet meer naar het mededelingenbord en kunnen zo direct in hun eigen agenda rechtstreeks zien dat het gepland is in lokaal 24. Zij hebben hun eigen persoonlijke agenda en zien daarin onze "gemaakte" project afspraken.

Langzamerhand is deze les aan zijn "eind" en bespreken we nog even de opdrachten voor de volgende keer, a.s. donderdag.

De les is vorige week door de roosteraar "Romy" gewijzigd en zichtbaar in mijn agenda en uiteraard ook te zien in de agenda van iedere deelnemer in deze klas.
Scheelt weer een tussenuur voor 4SPWA en ik was toch op school en beschikbaar. Knap wat de roosteraar Romy kan." Een echte puzzelaarster.

"He Willem heb je nog even voor mij", zei ik nog snel en bespreek met hem persoonlijk nog even onze afspraak door. De groep pakt inmiddels hun spullen in.

O ja straks nog even de presentie van mijn mentorgroep 3SPWB bekijken en even hun aanwezigheid van de afgelopen week bekijken. Ik hoorde dat er wat vragen waren bij mijn team - collega's, mooi dat ik dat nu gewoon online kan inzien.

Ook moet ik nog even doorgeven dat Remco van groep is gewisseld. Hij gaat van lesgroep A naar lesgroep C. Even een mailtje naar Elisabeth (coördinator administratie) sturen -uiteraard via mijn laptop-, ,nu direct maar, dan is dat ook weer bijgesteld en krijgt Remco weer direct zijn goede agenda (rooster) indeling te zien.

De cijfers van klas 1SPWB vul ik vanavond thuis wel in -digitaal en online -, op dezelfde manier als ik nu aan- en afwezigheid kan noteren.

"Hoe deed men dit alles eigenlijk vroeger .......?", dacht ik nog, "toen er nog geen internet was".

"Toch niet op papier!!!!", ik kan het me niet voorstellen, dat dat echt "gewerkt" heeft ......, :-)

Geen opmerkingen: