zondag 30 november 2008

Vierluik IV. - Morgen- (logistiek)

In een vierluik heb ik geschetst hoe in een periode van 15 jaar de ontwikkelingen op (rooster) logistiek in het Onderwijs zich heeft ontwikkeld. In ieder geval in de buurt van Assen. Ik heb dit vierluik neergezet om je in eerste plaats mee te nemen in de rooster- en planningswereld. We praten er wel veel over maar weinig mensen hebben ervaring met het direct daadwerkelijk uitvoeren van deze werkzaamheden. Het is complex en het wordt steeds complexer.

Ik heb die ontwikkelingen vergeleken met de veranderingen in de Ict wereld.

Steeds meer van hetzelfde, steeds meer menselijke activiteiten, uitbreiden van personeel en meer hard- en duurdere (zelf te ontwikkelen) software en desondanks steeds minder tevreden klanten.

Wij hebben in 2006-2007 in Drenthe het uitgangspunt gekozen van "beter met minder". Dit betekent wel veel slimmere technologie gebruik en een andere manier van denken. Van het instrumentele denken gewoon over gaan naar dienstverlening. Wij praten niet over computers maar over vraagstelling vanuit mensen. Hiervoor is een andere zienswijze noodzakelijk en het lef om het anders te willen/ gaan doen.

"De tijd van Napoleon" is voorbij.

Samenvattend logistiek gezien (cgo onderwijs) staan wij -naar mijn inziens- wwer op een keerpunt.

Het na veel (op papier) verzamelen van gegevens en daarna pas het inrichten van een rooster/ aanbod gaan wij over -mijn privé mening- naar een zelfstandig voorkant/ robotachtig vraagsysteem. Wij gaan onze energie anders "opwekken" en "gebruiken".

Analogie
De kredietcrisis heeft een voordeel; de "oude" auto industrie gaat volledig plat. Olie en benzine gaan volledig "uit".


Nieuwe vervoersmiddelen gaan echt ander middelen gebruiken. De auto industrie implodeert en let op, de software wereld maakt zijn intrede in deze auto industrie en de nieuwe wizzkids in Silicon Valley hebben het vervoersmiddel (met een stekker) al klaarstaan.

Wat betekent dit voor ons logistiek_cgo_software_industrie?


Wordt TomToM bijvoorbeeld een nieuwe referentie en associatie punt?. Wordt de rooster enigine een soort van rooster-robot, die op grond van kennis en algoritmes met selfservice in staat is - zonder menselijk ingrijpen- continue het meest optimale rooster te berekenen en klaar te zetten.

De logistiek "tomtom" (de nieuwe engine) geeft studenten hun roadmap naar hun doel en de tijdsinvestering die daar bij hoort.

De Cgo logistiek wordt een "wegenkaart" en misschien geeft een mobieltje wel die signalen waarmee we kunnen zien waar studenten zich bevinden (presentie) en welke lokalen wel of niet bezet zijn /gebruikt worden. "Niks nieuws" zul je zeggen maar.....

Zonder dit van te voren in te roosteren, "ja, dat kan" reserveert een (docent/ student) een ruimte, die vrij is. En als je activiteit is afgelopen doe je het licht uit en de ruimte komt weer beschikbaar.

De eerste ontwikkelingen van een Sd kaartje met een nfcchip is er al. Dit systeem ziet waar je bent, een mobieltje heeft iedereen en een Roc_chipkaarten zijn overbodig. Zo'n kaartje is wel veel goedkoper en "online".

In de verlichting van de ruimtes en lokalen monteren we gewoon een aan- en uit sensor(wireless), die aangeeft of een lokaal wel of niet gebruikt wordt en dat lijkt me "technisch gezien" echt niet zo ingewikkeld.

Op je mobiel/internet zie je dan alle vrije lokalen (en gebruikte). We hebben dus geen ingebouwde kastjes meer aan de muur nodig.

Het wordt dus gewoon realtime reserveren, plannen, meten, monitoren bijstellen en alternatieven open stellen en ...... gebruikte capaciteit berekenen. "Weet je hoe we weten hoeveel pc's in onze Roc echt gebruikt worden en derhalve de discussie kunnen aangaan met diegenen, die klagen over het feit dat er veel te weinig zijn, :-)?"

De klant/student /docent / team kiest op een steeds kortere termijn en het gebruik wordt gemeten en doorberekend/ verantwoord.

Het gebruik wordt een combinatie van het bij elkaar brengen van de vraag, de capaciteit, competentie keuzes van docenten, studenten en begeleiders en het "zien" en evnetueel bijstellen van het gebruik. Een logistiek medewerker/ruimte kan hierop inzoomen en eventueel bijstellen. Heb je wel eens de tomtom werkruimte in Amsterdam werkend gezien? Hoe beter de "achtergrond" -lees basiscapaciteit- is ingeschat hoe vanzelf dat het lijkt te gaan.

De klant kan zich steeds meer zelf verantwoordelijk voelen en zijn voor zijn keuzes,activiteiten en de (work) flow loopt.

Laat de beste roosteraar en planner van het ROC land maar een wereldkampioenschap "spelen" tegen deze logistiek aanpak en robotica van denken. "Ik weet wel wie er wint", jij ook?


Inmiddels ben ik benaderd door meerdere software bedrijven, maar ik heb nog geen keuze kunnen of mogen maken. Het gaat namelijk ook om hun denken, aanpak en openheid.

Komt die overeen, zijn ze al verder, willen ze een klant volgen.

Daarnaast heb ik je geschetst dat uiteindelijk het doel is om een (financieel) samenhangend (regionaal) logistiek cgo aanbod en vraag methodiek creëren .

Mensen, die mij echt goed kennen weten dat ik in de afgelopen tien jaar ook regelmatig bezig ben (geweest) met de "betaalbaarheid" van het onderwijs.

Hiervoor heb ik 2003-2005 een ROC allocatie budgetmodel "gebouwd".

Je zult begrijpen dat het verbinden van de logistiek van het leren (vraagkant) met de betaalbaarheid en het organiseren van het Onderwijs (cgo)(aanbodkant) wel eens een zeer mooie combinatie kan zijn. Geld is dus zo'n verbinder.

Het is gewoon het combineren (bedrijf) van nulletjes en eentjes (binair)(Ict) met 1111 en 000000 (getallen/ geld).

Maar daarover in de (nabije) toekomst meer.

Ik zal in de loop van de komende week de stukken nogmaals bijstellen en corrigeren, zo werk ik nu eenmaal. Daarna zal ik het geheel in een pdf beschikbaar stellen met nog een kleine bijstelling.

Google download versie 1.0

Geen opmerkingen: