donderdag 27 november 2008

Vierluik I. - (Eer) Gisteren- (logistiek)










"Hoe organiseren we het CGO proces logis(tiek)ch"

flowgram cgo

Gisteren
Als je af en toe dit blog volgt heb je gemerkt, dat het al een tijdje "stil" lag. De reden is vooral dat ik me "theoretisch" bezig houd met het onderwerp logistiek in relatie tot het CGO en dat is zowel een uitdaging als een ramp.

" Ik ben het spoor bijster" en neem je maar mee in een denkrichting met de hoop dat je me volgt en je me vooral op het verkeerde been wil zetten (door te reageren). "Als iets niet werkt wil ik vooral niet teveel naar mezelf luisteren", vandaar.

Daarnaast ben ik boven de 50+ en dan;
- is aanleren veel makkelijker dan afleren,
- is aanwennen veel fijner dan afwennen,
- is overschakelen moeilijker dan inschakelen

"Waarom?"

Periode 1985-1992

Een situatieschets
Even wat achtergrond; in het verleden (eergisteren) was ik -als manager van een middelbare school in de jaren 80 (ja, van de vorige eeuw)- nog verantwoordelijk voor o.a. de logistiek van een(voortgezet) onderwijs proces. Ik gebruikte hiervoor de ICT tools, die toen voorhanden waren. Ja, zelfs clusteren kon je toen , ICT /matig, ondersteunen (met C_64) ☺.

In de begin jaren 90 was toen voor een MBO instelling bij mij in de buurt, de tijd gekomen om hun onderwijs-, rooster- en planningsproces "logistiekmatig" te willen professionaliseren.Mijn eerste interim job was geboren en kreeg toen een uitdaging, zo begon het ........

" Hans, wij hebben een rooster pakket gekocht, dat alles kan" en je kunt er zelfs ook automatisch mee "roosteren". "Wij hebben nu alleen iemand nodig, die dit proces kan aansturen en realiseren?"

Voor de kenners onder ons, we hebben het over Untis versie 6 (Dos), een MBO van 2000 studenten, 65 fte, en de maanden mei tot en met augustus 1992. Toen mijn interim job begon kreeg ik ook nog -naast de verantwoordelijkheid voor de roosterlogistiek MBO breed- ook de regie over de afdelingen VHBO en O&S. Ik had wel tijd over!!!

Kenmerken
Beiden afdelingen hadden als kern individuele leerroutes. De ene groep wilde naar het HBO (vanuit een LBO vooropleiding!!) en de andere groep wilde gewoon (kunnen) instromen in het MBO.

Beide uitdagingen kregen voor mij een gezamenlijke aanpak. Binnen een onderwijs/leersituatie moesten individuele leer routes mogelijk zijn, waarbij de deelnemers (leerlingen noemden we ze toen nog) zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk waren voor hun eigen keuzes en aanpak.

Daarnaast wilden we geen "tussenuren", zoveel mogelijk docenten in hun eigen leeromgeving laten werken en overzicht hebben waar elke deelnemer -op ieder moment- mee bezig was en waar zij zich bevonden. "O ja, zij moesten zelf volledig vrij kunnen kiezen en de lessen vielen tussen 08.30 een 14.30 uur. De docenten moesten 2 dagdelen "vrij hebben" en zij hadden allemaal hun eigen addendum ( persoonlijk gevalideerd tijd- rooster), waar eerst niet aan te tornen viel.

In die tijd was het "normaal" dat vier (adjunct) directeuren, twee maanden bezig waren voor een planbord en de gekozen oplossing toen ..voor mijn binnenkomst?

Een centraal Rooster pakket (de automatisch engine),want die kon de "oude" logistiek wel veranderen en volledig ondersteunen en je kon zelfs – was hun voorgedaan- "individueel en geautomatiseerd" roosteren.

Resultaat van Gisteren

Resultaat

Binnen drie maanden was ik -bijna- mijn eerste interim-opdracht kwijt, stond de hele school op tilt, was iedereen ontevreden en dat was volgens mij het ergste, niemand wist meer hoe het echt in elkaar zat(dat was wel mijn redding).

Maar iedereen wist wel te vertellen wat de oorzaak was en wat er gedaan zou moeten worden en de interim opvolgers stonden al klaar.

"Laat mij het maar doen, zeiden ze" en met de volgende voorstellen.

Op een rijtje;
- geef iedere docent/vak zijn eigen lokaal terug.
- geen individuele (deelnemers) keuzes maar terug naar de klas indeling
- laat docenten , hun eigen informatietool kiezen en beheren.
- biedt minder keuzes aan en sta geen kleine groepen onder de 20 toe.
- luister beter naar docenten en luister dan vooral naar hun tijdwensen (ipv de deelnemers,ahum).
- stel een andere roostermaker aan, die wel weet hoe het moet.
- kies een ander aanpak,(ict kan dit toch niet oplossen), het is vooral mensenwerk.
- nieuw management (want zij moeten het toch organiseren en daar zijn ze toch voor
- de rooster logica zit vooral in het hoofd van de "oude" planners.... en dat kan niet anders!.
- ons administratie pakket klopt niet en we hebben te weinig personeel.
- je moet de planners en de roosteraars beter opleiden
- je moet, je moet,
- je begrijpt........,

HH had weer eens chaos veroorzaakt (dacht men). "Hoe dit afliep?", ik kom er in het volgende verhaaltje wel op terug.

Ondertussen heb ik veel;
- overleg met Cordys (Educator),
- wil ik Untis weer volledig beheersen,
- kijk ik naar de inzet en planmodule, heette toen gp-mentor!,










- kijk ik naar hun dagelijkse roosterwijziging service,
- volg ik masterplan van schoolmaster (gepro in de jaren 90) en overleg vooral met Marc,
- volg ik de absentiemoduele van het DC, straks in Silverlight, reminder het gaat echt om de agenda als middelpunt



ontwikkelingen BVE







- onderzoek ik de reiswereld op hun logistiek,
- ga ik Henk Hentzen bellen (untis) (mijn oude maatje uit 1992-1995) en
- vraag ik andere partijen naar hun "toekomstige" oplossingen - lees visie- op deze aanpak (Eduarte / henk) en hun services



- ga ik pizza eten met Arie (Alfa College), die Peoplesoft 9.0 gaat implementeren (Shared Service),
- misschien wil Ignace ook mee eten , hij is de echte untis (mbo) kenner en praten we zo Albert Heininga bij (Noorderpoort) en
- volg ik zeer intensief het implementatie proces CGO met Educator op het DC (zakelijke dienstverlening) (zelfs de studenten gebruiken het inmiddels enthousiast).

catalogus





Hybride aanpak
Maar vooralsnog ga ik vooral in gesprek/discussie vanuit de optiek "iedereen heeft (on) gelijk" en het "ROC onderwijs gaat echt naar een ander paradigma" en dit vraagt om een totaal andere (hybride) aanpak".

Ik heb deze week gemerkt dat bij voorbeelden in het onderwijsproces zelf de neiging bestaat, de dagelijkse problemen, op te hangen aan de spagaat van de nieuwe logistieke wensen en de huidige bedrijfskundige onmogelijkheden en dat leidt tot veel "Babylonische spraakverwarring".

We vertellen elkaar (onderwijs- en bedrijfsmatige ondersteuning) vaak wat niet werkt i.p.v. nieuwe oplossingen te zoeken buiten het huidige "doen en laten".

"De tv is echt niet ontwikkeld door de radio industrie!": zeg ik dan.
Kijk s.v.p. verder dan je huidige (onderwijs en bedrijfsmatige)neus lang is en blijf op zoek naar "andere" logistieke systemen /oplossingen, die bv. in gebruik zijn bij de luchtvaart- en reisindustrie.

Het gaat immers -steeds meer- om de vraag van de klant/student.

1. Hoeveel studenten hebben zich al ingeschreven op die doe's (didaktische onderwijs activiteiten) en wat zijn hun tijdwensen?
2. "Ik wil een rooster waar studenten in staan en waarin ze zich zelf kunnen inroosteren?"
3. “Welke keuze heeft een student gemaakt in een vergelijkbaar opleidingstraject?”

Dit soort vragen eisen wel een andere benadering en aanpak en een andere (ict)toolkit.

"Waar staat onze (logistieke) Silicon Valley?"

Leeuwarden,Gouda,Deventer of Putten?

Ik denk –wat ik deze week gezien heb- op de Veluwe maar daarover meer in;

Vierluik II. -Gisteren-.


Toelichting;

In de loop van de komende weken zal ik de links en achtergrond en hyperlinks aanzetten. Ook zal ik het tekstueel verbeteren en hier en daar de logica aanscherpen. Ik schrijf het nu gewoon van me af anders blijf ik maar malen over dit onderwerp en we weten al zo weinig en we willen zoveel, :-).

Geen opmerkingen: