maandag 19 januari 2009

"Vol laten lopen

Op tal van weblogs wordt gesproken over "long tail", het wordt nu echt interessant.

Aan het eind van dit bericht geef ik je de rss feeds............;

"en mag ik nog even je aandacht?".


"Los van alle theorieën zal een oplossing voor "Cgo betaalbaar" komen uit innovatie op het gebied van het organiseren van een vraaggestuurd slim onderwijs/ leer aanbod."

Hiervoor zal een vraaggestuurd onderwijsmagazijn de optie worden.

Overstijgende georganiseerde, aangeboden en "gevraagd" onderwijs/ leer eenheden zullen vol moeten gaan lopen. (zie "vierluik en cgo betaalbaar")

-Overstijgend in de vorm van;

- teamoverstijgend
- cluster (eenheid) overstijgend
- regio overstijgend
- roc overstijgend (regionaal)
- opleidings overstijgend
- crebo overstijgend (CGO)
- beroep overstijgend
- geografisch overstijgend
- financieel overstijgend
- "ruimte" overstijgend (virtueel :-) en

"Wat kan nog meer overstijgend?"

Ik denk vooral het "denken", een ander perspectief een ander paradigma, een andere manier van organiseren.

Resultaat:

- minder te organiseren /aan te bieden ondewijs leer-eenheden
- "dichtere" bezetting (verdichting)
- heterogene samenstelling van groepen bij een leer eenheid
- een continue wisselende groep-samenstelling
- dekking van alle vaste en variabele kosten
- maatwerk d.m.v. gekozen leer eenheden / trajecten door studenten
- veel meer samenhang en "clustering" van je aanbod en vooral "samenstel/ arrangement" van de (studenten) vraag.

Nu nog slim de metadatering in het onderwijsmagazijn inrichten en aanzetten, de exploitatiebegroting en verdeling (cluster/onderwijs en diensten) beter verdelen, de bezettingsgraad van je georganiseerde leer activiteiten monitoren en een robotica op je vraag aanbod ontwikkelen.

Ik las domotica ipv robotica.

Ja, dat is het woord!

ROC_Rooster_Domotica

Even de ROC rekentafel
Business case

Als je nu weet dat in een voorbeeld ROC (bv. 7100 tijd studenten x 850 klokuren onderwijstijd) = 6.000.000 activiteiten (uitgaande van 1 student en 1 activiteit, de kleinste eenheid is) georganiseerd wordt, die ongeveer 6 euro per activiteit per student kost (artefaction), laat ik graag aan je over uit te rekenen waar de kostprijs grens ligt voor een te organiseren leer activiteit.(break even point) (DC, 24-25 studenten op een georganiseerde leer activiteit)

Onderwijsvraag
850 (x6 euro) aan te bieden en te volgen leer eenheden (onderwijstijd) maakt een loopbaan van +- 5000 euro op jaar basis.

Heeft het cgo onderwijs 36 miljoen nodig (6.000.000 activiteiten x 6 euro) om het een en ander "slim" te kunnen organiseren maakt de verhouding (60%-40%)(primair - diensten) het rekenkundig duidelijk dat een exploitatie omzet van 60. miljoen euro (36/60%x 100%) dan noodzakelijk is.

Verhouding onderwijs/leren t.o.v. ondersteuning (diensten) (60% - 40%) = (36 - 24 miljn. euro)is een benchmarkgegeven uit de jaren 2003 -2007.

We komen steeds dichter bij een te berekenen "betaalbare" CGO logistiek theorie oplossing.

"Nu de praktijk nog,.......of niet?" of "Is het onderwijs systeem (en zijn "oude logistiek benadering)van nu (gisteren)-broken-?"

zie Paulo Moekotte

Nu begrijp je hopelijk, waarom ik vooral het ontwikkelen van een onderwijs leer magazijn -met zijn workflow logistiek- (zie filmpje) zo fundamenteel vind.

Dit zal een andere logistieke denktrant neerzetten. Een Poc (proof of concept) neemt mensen mee in de ontwikkeling van hun redenering. Een "demo" car zal gaan visualiseren wat het een en ander betekent (educator).
Simulatie maakt aantoonbaar waar we het hier over hebben. Ik vind het prachtig dat "anderen" (zie links) in staat zijn de theorieën neer te zetten. Ik ben meer een "doener" en een "(be)denker" en blijf door zoeken naar onderbouwing en toepassingen.

Meld je aan voor deze dag en laat je verder inspireren? (ga vooral naar Jef)

Links

blogisch
wikipedia
edugram
trendmatcher
onderwijsvanovermorgen

Geen opmerkingen: