vrijdag 10 oktober 2008

"Uit het hart gegrepen"

Tekst is letterlijk overgenomen, zie bron voor het hele verhaal.

Onze uitdaging

Ondanks al het goede werk van informatie-architecten is er nog altijd een ongelooflijk aantal succesloze sites en applicaties. De voornaamste redenen voor dit gebrek aan succes zijn meestal problemen aan 'de achterkant'. Meer specifiek: de organisatie van content management wordt niet serieus genomen, het gereedschap is niet adequaat en er is te weinig aandacht voor de wensen en noden van de betrokken mensen.

Meerwaarde van de informatie-architect


Informatie-architecten kunnen meerwaarde toevoegen als ze een beter begrip van de bedrijfsomgeving verwerven en als ze hun vaardigheden meer richten op de omgeving waar de content wordt gecreëerd en beheerd. We kunnen deze omgeving, bij wijze van metafoor, aanduiden als 'de keuken van het restaurant'.

De keuken

De keuken is de plaats waar ideeën vorm krijgen en worden verwerkt, bereid en vormgegeven. De resultaten worden vervolgens aan de klant voorgeschoteld. In het geval van contentideeën kan de eindgebruiker een (potentiële) klant zijn die transacties verricht of een werknemer die informatie zoekt voor een verslag.

Goed gereedschap

Zoals in elke keuken is goed gereedschap daarbij van belang. Hulpmiddelen die op zich geen garantie zijn voor content van hoge kwaliteit, maar die worden gebruikt om processen simpeler, korter en dus goedkoper te laten verlopen. Deze middelen variëren van eenvoudige tekstverwerkers tot complexe systemen die workflowmanagement, versiebeheer en samenwerkend schrijven ondersteunen.

Ddux.com

Geen opmerkingen: