zaterdag 11 oktober 2008

-The ANY story- FRW ,Getronics en het Drenthecollege

"Altijd, overal, uit en thuis online mobiel kunnen leren en werken."Zet ik dit in de titel of of de "oplossers" van deze uitdaging?"

De Future Ready Workplace is there! "Waar gaat dit over?", hoor ik je denken?
Welnu eind 2006 heeft het DC (Drenthecollege) 20 ICT Ambities geformuleerd. Centraal stonden drie gebieden, de gebruiker (uiteraard op de eerste plaats), zijn manier van (digitaal) werken(2) en de benodigde ICT infrastructuur(3) hiervoor realiseren.

Wij noemden dit toen het Any project. Inmiddels zijn alle DC locaties wireless, hebben alle docenten laptops, wordt alles gevirtualiseerd en gecentraliseerd aangeboden, hebben alle studenten (na de herfst) online toegang (5 G) datastore), kunnen we overal -uit en thuis- bij onze bestanden en nu ook ............. bij al onze applicaties (alle gebruikers).

Maar nog is mijn enthousiasme niet voorbij. Ik ben namelijk een Apple freak (dankzij Jacco , onze manager ICT en mijn zoon Patrick).En ik wilde eigenlijk ook op any device zo kunnen werken en jawel hoor.

Sinds gisteren log ik gewoon in op mijn macbook richting mijn schoolwerkplek en werk ik thuis (of where ever) in mijn programma's en start ik rustig powerpoint (staat in Emmen) (microsoft) op mijn apple notebook.

Ik haal mijn bestanden op en werk verder alsof ik op mijn werklocaties zit. Dit is wat wij toen bedoelden. Ik realiseer me (vooral mijn vrouw) zal zeggen "en ..... Hans, is dat dan zo bijzonder!", dat is toch normaal. Dit gevoel heb ik al meer dan 30 jaar. Als je alle ontwikkelingen mee beleef en probeer te "voorzien" is je enthousiasme te groot maar toch ben ik de Any founders zeer erkentelijk. 

Veel gebruikers op andere roc's denken vast, waarom kunnen wij dit niet. Gewoon contact zoeken, een visie overnemen, het kunstje (na) doen, Getronics en DC-nu, of -en dat houdt me nu nog meer bezig- kunnen wij deze infrastructuur niet opschalen en ter beschikking stellen aan anderen. Dit betekent dan wel optreden als een "soort" datacenter en dat wij willen we eigenlijk niet. Het DC is namelijk een Roc, Loopbaancentrum en geen ICT bedrijf. Uiteraard geldt dit niet voor onze andere partner.

Ik, als gebruiker reageer nu ook gewoon als een echte eindgebruiker, maakt me niet uit, Jacco Heikoop (manager ICT, DC) ------ als het maar werkt.......... en bedankt!.

Het werkt echt fantastisch, :-)

Geen opmerkingen: