vrijdag 15 augustus 2008

C-map

Als je al een aantal blogs van mij hebt gelezen weet je inmiddels dat ik denk vanuit een Focus vraag, die ik probeer te benaderen vanuit concepten (denkrichtingen). Het omzetten van deze concepten in tekstuele "verhalen" blijft lastig. Ik start bijna altijd met een soort "tekening" - een mindmap- en van daaruit ontwikkel ik door.

Hiermee is bijvorbeeld ook het CGO objectmodel ontstaan.
Je vraagt aan mensen hoe ze een situatie -een proces- beschrijven en van daaruit genereer ik een model, dat dan weer gebruikt kan worden bij het inrichten van bijvoorbeeld een applicatie, en of beschrijven van een proces.

Nu heb ik via een collega (remco your great) een tool gekrgen, die niet alleen een software techniek bevat maar ook een basistheorie geeft vwaarmee je dit soort processen kunt benaderen.

Het komt precies op tijd (op mijn pad). Het is simpel, en uiteraard begrijp ik bij lange na nog niet wat ik ermee kan doen. Denk aan tegelijk samenwerken, intern beschikbaar stellen, tegelijk een kennisbank opzetten etc etc.

Ben je al nieuwsgierig kijk dan bij cmap -patvorm onafhankelijk en start.

1 opmerking:

Anoniem zei

He Hans,

Laat ik nou toevallig ook sinds kort gebruik maken van Cmap. Dus wat let je: zet je map op de server en dan kunnen we er samen aan werken!

Groet,
Paulo